Huiswerkbegeleiding Doorn

Huiswerkbegeleiding

Huiswerkbegeleiding bij het Studiehuys Doorn biedt leerlingen ondersteuning bij het aanleren van leerstrategieën die passend zijn bij hun eigen leeftijd, uitdagingen en leerstijl. De 1-op-1 begeleiding van het Studiehuys met zeer ervaren en gekwalificeerde studiecoaches is een traject dat voor iedere leerling in eigen tempo en ingevuld met de eigen behoefte verloopt. 

Een gemiddelde dag in de huiswerkbegeleiding bij het Studiehuys verloopt als volgt. De leerling komt binnen, haalt een glaasje limo, water of een kopje thee met koekje en vervolgens neemt de studiecoach met de leerling de taken van de dag door. Dit werk bestaat in ieder geval uit het huiswerk voor de volgende dag, voorbereidingswerk voor toetsen die op het programma staan en tenslotte “extra” werk om moeilijke (onderdelen van) vakken naar een voldoende te tillen. Vervolgens gaat de leerling aan het werk op zijn eigen vaste studieplek. Als er tussendoor vragen zijn dan staan zowel de eigen studiecoach als vakspecialisten klaar om de vraag te beantwoorden waardoor de leerling daadwerkelijk tot leren komt. Tenslotte laat de leerling al het huiswerk en leerwerk zien en overhoren. Samen met de studiecoach wordt daarna de dag afgerond waarna de leerling zonder werk naar huis vertrekt en tijd over heeft voor sport en sociale contacten. Het is ons doel dat een leerling het schoolwerk efficiënt en doeltreffend maakt waardoor de maximale hoeveelheid vrije tijd ontstaat. Daarom hanteren wij geen minimale aanwezigheidsduur.

De drie fases in het huiswerkbegeleidingstraject:

In eerste instantie is er volop sturing van de studiecoach. 

  • De leerling vertelt de studiecoach het werk en daarnaast draagt de studiecoach verantwoordelijkheid voor het aanvullen van de informatie die de leerling biedt. 
  • Onze studiecoaches kennen de lesmethodes door en door, waardoor de leerling wordt aangeleerd om alle hulpbronnen die daarin geboden worden optimaal te benutten. Ook zijn de studiecoaches bekend met de verschillende aanpak van de scholen uit de omgeving, waardoor opdrachten en leerwerk taakgericht kunnen worden uitgevoerd. Bij leerlingen uit de bovenbouw worden bovendien extra hulpmiddelen ingezet in de vorm van examenbundels, examenblad en samengevatbundels. 
  • De studiecoach is in deze fase sterk ondersteunend en sturend. De studiecoaches zijn hierin behulpzaam en op zoek naar samenwerking waardoor in dit proces ook de motivatie van de leerling de nodige aandacht krijgt. Juist door een eigen motivatie te formuleren wordt het schoolwerk makkelijker uitvoerbaar. Daar hoort ook bij dat het ondersteunen op “hoe” te leren, de motivatie als vanzelf verbetert. 
  • In deze fase vraagt het maak- en leerwerk meer tijd dan de leerling gewend is. Bovendien is er met grote regelmaat, indien nodig op (bijna) dagelijkse basis, contact met het thuisfront waarin de studiecoach ook ouders meeneemt in hetgeen is gedaan en eventueel nog moet worden afgerond of herhaald.
  • Deze fase neemt ongeveer 3-5 maanden in beslag, maar kan langer duren op het moment dat een leerling instroomt met veel onvoldoendes en een korte termijn doel een overgangsrapport te bewerkstelligen. Een eindsprint zorgt ervoor dat sommige onderdelen moeten wachten tot een nieuw schooljaar.

In de tweede fase van de begeleiding  gaan leerlingen meer verantwoordelijkheid dragen in het eigen leerproces. 

  • De leerling is bekend met een eigen op maat gesneden leerstrategie. 
  • De lesmethodes worden goed toegepast en ook andere hulpbronnen worden als vanzelf meegenomen in het werken aan school.
  • Daarnaast is het niveau waarop gewerkt moet worden voor voldoendes al behoorlijk goed geïnternaliseerd. 
  • Op dit moment neemt de studiecoach een ondersteunende rol aan. De leerling stuurt zelf, maar is iedere dag opnieuw in overleg met de studiecoach die ondertussen blijft monitoren of de leerling alle taken op tijd meeneemt in de planning. 
  • De studiecoach controleert en overhoort al het huiswerk nog steeds dagelijks.
  • In deze fase groeit de leerling toe naar het vertrouwen dat er voldoende grip is op het schoolwerk. In deze fase is er met een zekere regelmaat nog contact met ouders om de voortgang te bespreken. Vaak vragen leerlingen of er een mailtje naar huis kan als geheugensteuntje. 
  • Deze fase is sterk geïndividualiseerd. Sommige leerlingen doorlopen deze fase heel vlot (1-2 maanden), anderen doen hier langer over (3-5 maanden) en een enkeling blijft de behoefte aan een vorm van huiswerkbegeleiding houden. 

In de derde fase maakt de leerling zich klaar om zelfstandig te gaan werken. 

  • leerlingen zijn volledig zelfsturend
  • leerlingen maken een eigen planning,  bepalen zélf wanneer er overhoord wordt en de studiecoach gaat ervan uit dat als de leerling aangeeft dat het maakwerk is afgerond dat dit klopt. 
  • leerlingen werken zelfstandig op de eigen studieplek in de voor hen bekende omgeving en kunnen terugvallen op de voor hen ondertussen zeer bekende studiecoach die op de achtergrond nog aanwezig is met raad en daad op het moment dat dit nodig is. 
  • De duur van deze fase is nooit meer dan 1 maand. De reden hiervoor is dat het begeleidingstraject in deze fase al is afgerond, maar de leerling de ruimte krijgt om te wennen aan de nieuwe situatie. 
  • Als de derde fase is afgerond zijn er verschillende mogelijkheden
  1. de leerling gaat thuis zelfstandig aan de slag, wellicht nog met een bijles voor een lastig vak
  2. de leerling gaat op het studiehuys zelfstandig aan de slag met behulp van een studieplek waarbij er een keer per maand een planning wordt gemaakt samen met de studiecoach en vragen gesteld kunnen worden
  3. de leerling blijft in de begeleiding voor maximaal 4 vakken gedurende 2 dagen per week omdat voor deze vakken de ondersteuning van de studiecoach nodig blijkt
  4. de leerling blijft volledig in de begeleiding omdat is gebleken dat de leerling nog niet zelfstandig wil of kan leren.

We zien je graag bij Het Studiehuys Doorn!

Studiezaal

Start huiswerkbegeleiding in 4 stappen

Kom in contact met Het Studiehuys!

Wilt u een afspraak maken voor een oriënterend gesprek of het plannen van een intake-gesprek? Dan kunt u ook gebruikmaken van onderstaand formulier.

Wanneer u voor informatie of het doen van mededelingen omtrent uw kind contact wilt opnemen kunt u hiervoor ook gebruik maken van onderstaand contactformulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.