De hoeveelheid aanvragen voor bijles wiskunde overstijgt onze capaciteit sinds dit schooljaar. Onderzoeken en rapportages wijzen ook uit dat het niveau op wiskunde landelijk nauwelijks gehaald wordt door het merendeel van de leerlingen. Het is dus ook niet zo gek dat wij te maken hebben met een enorme toename in aanvragen voor wiskunde bijles.
Tegelijkertijd moeten we constateren dat andere factoren dan begrip een veel grotere invloed hebben op het cijfer dan bijles kan compenseren. Daarom zetten we op een rijtje welke middelen kunnen worden ingezet die effectiever zijn dan bijles als het cijfer voor wiskunde omhoog moet.
1. Maak je huiswerk!
2. Gebruik daarbij géén antwoordenboek.
3. Als het huiswerk af is, kijk dan pas na ahv het antwoordenboek en herhaal de foute opdrachten totdat je begrijpt hoe deze moeten worden opgelost
4. Werk vaker aan wiskunde dan alleen bij huiswerkopdrachten, bijvoorbeeld door het kijken van filmpjes of het maken van de extra opdrachten, gemengde opdrachten, test jezelf en samenvatting. Voor bovenbouwers geldt, pak er eens een examen bij.
5. No pain, no gain!
Waar peuters ongemak aangeven door te zeggen dat ze buikpijn hebben, zeggen pubers dat de docent het niet goed uitlegt en ze de stof niet snappen. Het is logisch dat ouders daarop anticiperen door de behoefte van hun kind te volgen. Dus een bijles regelen lost dan het probleem op, is de gedachte. Alleen als alle andere vakken wél goed lopen (denk 6,0 en hoger) bestaat de mogelijkheid dat leerlingen daadwerkelijk gebaat zijn bij een uur bijles per week.
Te vaak zien en horen we dat leerlingen feitelijk op alle onderdelen die het aanleren van een vaardigheid betreft vastlopen. Daarom heeft het Studiehuys 2×4 in het leven geroepen. Leerlingen krijgen dan 2x per week ondersteuning op 4 vakken waarbij we het beschreven stappenplan toepassen en tegelijkertijd inhoudelijk ondersteunen. Een combinatie van vakken is dan bijvoorbeeld wis-nat-sk-eco voor havo of vwo 3 leerlingen en bovenbouwers.
Voor leerlingen die vastlopen in planning en organisatie is huiswerkbegeleiding op het hele programma belangrijker dan de focus op 1 enkel vak. Het ongemak van een verplichting na schooltijd, dat leerlingen steeds vaker weerhoudt om voor huiswerkbegeleiding te kiezen, is altijd nog kleiner dan afstroom of zitten blijven. Ook daarvoor geldt, no pain, no gain!
Tegelijkertijd moeten we constateren dat andere factoren dan begrip een veel grotere invloed hebben op het cijfer dan bijles kan compenseren. Daarom zetten we op een rijtje welke middelen kunnen worden ingezet die effectiever zijn dan bijles als het cijfer voor wiskunde omhoog moet.
1. Maak je huiswerk!
2. Gebruik daarbij géén antwoordenboek.
3. Als het huiswerk af is, kijk dan pas na ahv het antwoordenboek en herhaal de foute opdrachten totdat je begrijpt hoe deze moeten worden opgelost
4. Werk vaker aan wiskunde dan alleen bij huiswerkopdrachten, bijvoorbeeld door het kijken van filmpjes of het maken van de extra opdrachten, gemengde opdrachten, test jezelf en samenvatting. Voor bovenbouwers geldt, pak er eens een examen bij.
5. No pain, no gain!
Waar peuters ongemak aangeven door te zeggen dat ze buikpijn hebben, zeggen pubers dat de docent het niet goed uitlegt en ze de stof niet snappen. Het is logisch dat ouders daarop anticiperen door de behoefte van hun kind te volgen. Dus een bijles regelen lost dan het probleem op, is de gedachte. Alleen als alle andere vakken wél goed lopen (denk 6,0 en hoger) bestaat de mogelijkheid dat leerlingen daadwerkelijk gebaat zijn bij een uur bijles per week.
Te vaak zien en horen we dat leerlingen feitelijk op alle onderdelen die het aanleren van een vaardigheid betreft vastlopen. Daarom heeft het Studiehuys 2×4 in het leven geroepen. Leerlingen krijgen dan 2x per week ondersteuning op 4 vakken waarbij we het beschreven stappenplan toepassen en tegelijkertijd inhoudelijk ondersteunen. Een combinatie van vakken is dan bijvoorbeeld wis-nat-sk-eco voor havo of vwo 3 leerlingen en bovenbouwers.
Voor leerlingen die vastlopen in planning en organisatie is huiswerkbegeleiding op het hele programma belangrijker dan de focus op 1 enkel vak. Het ongemak van een verplichting na schooltijd, dat leerlingen steeds vaker weerhoudt om voor huiswerkbegeleiding te kiezen, is altijd nog kleiner dan afstroom of zitten blijven. Ook daarvoor geldt, no pain, no gain!
Het Studiehuys helpt!