Waarom is preventief werken met middelbare scholieren de beste route naar succes?

Steeds vaker horen wij dat ouders hun middelbare scholier willen laten ondervinden dat huiswerk maken en toetsen voorbereiden noodzakelijk is. Een beetje zoals de ezel die zich stoot, want “au”. Helaas is de ontwikkeling van een kind vele malen complexer. Oké, er viel een onvoldoende. Ouders boos, docent niet blij, maar echt au? Nee dat niet. Gewoon door, zelfde klas, zelfde stof, niemand die vertelt hoe beter te doen. Het lag waarschijnlijk niet aan de leerling want er verandert niks om hem heen. Pas einde schooljaar volgt de “au”. Wat jammer, niet gehaald, afstromen of zittenblijven. Helaas volgt veel te vaak het jaar erop dezelfde ellende. Door het ontbreken van een directe consequentie bij het niet maken van huiswerk en voorbereidingswerk is het voor veel leerlingen onmogelijk om te leren van die fout. Het omkeren van de redenering; huiswerk maken, voorbereiden, mooi cijfer als resultaat, heeft wél impact. Dan heeft het mooie cijfer direct verband met het handelen met de leerling, deze heeft namelijk iets gedaan en dat met resultaat. Positieve bekrachtiging werkt véél beter dan corrigeren. Dus preventief aan de slag, zeker met bruggers, geeft de leerling de gelegenheid zijn potentie te leven. Dit kan thuis, maar als dat niet mogelijk is: Het Studiehuys helpt!

Deel ons:

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen en nieuws van Het Studiehuys.