Ook op de feed van het Studiehuys komen voortdurend aantrekkelijke vormen van online huiswerkondersteuning voorbij die veel beloven voor een fractie van de kosten. Hierdoor vragen ook wij ons wel eens af of huiswerkbegeleiding een product is dat overbodig is of wordt.
Als we dan nadenken over de bijdrage die wij leveren aan onze leerlingen, komen we tot de conclusie dat verschillende onderdelen van onze begeleiding niet vervangbaar zijn door online programma’s:
⁃ Persoonlijke aandacht (!) zowel gericht op huiswerk als een verhaal kwijt kunnen en leren dat ook docenten soms een mindere dag hebben.
⁃ Leren reflecteren op huiswerk met externe feedback (een begeleider die terugpraat)
⁃ Maatwerk ondersteuning op planning en organisatie
⁃ Hulp bij het daadwerkelijk uitvoeren van een plan.
⁃ Ongevraagde en gevraagde ondersteuning op het moment dat je vastloopt
Leerlingen die zelfredzaam zijn, hebben aan online ondersteuningsprogramma’s een mooi hulpmiddel dat net dat beetje extra informatie geeft om naast de les op school, tot voldoende begrip te komen. Maar als de voornemens er wel zijn en het in de uitvoering niet lukt en/of er thuis een dagelijkse strijd plaatsvindt (of al is opgegeven), dan helpt huiswerkbegeleiding om te komen tot het niveau waarop een online huiswerktool goed en handig kan worden ingezet en bijdraagt aan het leerproces.
Het Studiehuys helpt!