“Is een leerling zelf verantwoordelijk voor het eigen leerproces?”
Het antwoord is Nee!
Studiehuys Doorn is opgericht om leerlingen te ondersteunen en begeleiden in de steeds meer toenemende gedachte dat leerlingen zelfsturend of zelfverantwoordelijk dienen te zijn in hun eigen leerproces. Iedere tiener maakt een eigen leercurve door richting volwassenheid. Pas als dit proces is afgerond rond het 25e levensjaar kun je verwachten dat een persoon volledig de eigen verantwoordelijkheid kan nemen voor het eigen leven. Tieners hebben per definitie leeftijdsadequate ondersteuning nodig bij het leren, waarbij een brugger veel meer ondersteuning nodig heeft dan een eindexamenkandidaat, maar waar de laatste weer hele andere, nieuwe vaardigheden nodig heeft die voortbouwen op alle daarvoor opgedane executieve functies.
In het AOb onderwijsblad werd Jelle Jolles (emeritus hoogleraar neuropsychologie en expert tienerbrein) gevraagd naar de verantwoordelijkheid van leerlingen in het eigen leerproces. Zijn antwoord: “Daarvoor hebben leerlingen niet genoeg vaardigheden. Daarom snap ik ook niet dat sommige scholen zeggen dat de leerling de regie heeft. Als volwassene, in dit geval als leraar, moet je regie hebben, en vandaaruit moet je de leerling leren om die over te nemen. Dat doe je onder meer door hun zelfinzicht te vergroten en te zorgen dat ze in staat worden om consequenties te ervaren.”
Het Studiehuys helpt!