Oorzaak en gevolg, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten en wie niet horen wil moet het voelen. Het zijn allemaal uitspraken die vaak langskomen als het gaat om tieners en hun gedrag. Het idee is dat een kind niet leert van gedrag als “helikopterouders” voorkomen dat dit gedrag leidt tot negatieve resultaten. Er worden hele onderzoeken besteedt aan curlingouders die hun kroost opvoeden tot ‘sneeuwvlokjes’ die niet bestand zijn tegen de grote boze buitenwereld.
Maar, je kind helpen om juiste keuzes te maken en ondersteunen bij de uitdagingen die het leven van een tiener onherroepelijk oplevert, is bepaald niet curlen of helikopteren. Een gezonde hoeveelheid betrokkenheid zorgt voor een tiener die weet dat er altijd rugdekking is en er geen gekke vragen zijn waardoor ontwikkelen en groeien daadwerkelijk goed lukt.
Tieners zijn nog niet “af”. Er is heel veel hersenontwikkeling te gaan en pas op 23-25 jarige leeftijd is volwassen gedrag te verwachten. Tot die tijd zijn lange termijn gevolgen niet helder en is ondersteuning van volwassenen noodzakelijk om gezond te groeien.
Het Studiehuys biedt leerlingen rugdekking op het gebied van de schoolse uitdagingen. Geen vraag is vreemd en samen een plan maken voor toetsen helpt bij het creëren van overzicht om vervolgens ook echt aan de slag te kunnen gaan.
Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie, geeft door het hele land lezingen om de boodschap uit te dragen dat tieners echt werk in uitvoering zijn, met de potentie van een vlinder, maar nu nog een rups die niet kan vliegen, ongeacht of je dit van hem vraagt.
It takes a village to raise a child!
Het Studiehuys helpt!