Vaak wordt ervan uitgegaan door leerlingen dat een inzichtvraag een tombola is. Je zou een briljante ingeving kunnen hebben, maar als je het niet weet heeft dat geen verband met het niveau van leren. Inzicht geeft aan dat je verder kan kijken dan de geleerde stof en dat houdt dan in dat je verbanden kan aangeven. Dit is niet leerbaar, want het staat niet in het boek.
Deze manier van kijken naar inzichtvragen klopt gedeeltelijk. Maar, inzichtvragen goed beantwoorden is wel degelijk leerbaar. Het vraagt alleen een andere manier van werken met de stof dan enkel automatiseren van begrippen en oefenen met toepassen van theorie.
Een inzichtvraag kun je heel goed zelf verzinnen. “Waarom heeft het hoofdstuk deze titel?” is een voorbeeld van een inzichtvraag. Maar ook, “waarom leer ik deze verschillende onderwerpen in één hoofdstuk” of “waarom moet ik dit leren”.
Tijdens de begeleiding bij het Studiehuys wordt de kennis voor een toets opgebouwd. Dit begint bij het gedeelte van de stof dat geautomatiseerd moet worden. Vervolgens leert de leerling aan de hand van de leerdoelen de kern van de stof begrijpen. Daarna kan er dan geoefend worden en tenslotte maakt de begeleiding samen met de leerling de stap naar inzicht. Juist door de vragen die de begeleiding stelt, krijgt de leerling een steeds bredere aanpak in het leren voor een toets.
Overhoren is zoveel meer dan checken of de leerling de stof heeft geautomatiseerd. Daarom werkt het Studiehuys met studiecoaches die breed zijn opgeleid en stofoverstijgend kunnen werken.
Het Studiehuys helpt!