Herfstvakantie, een moment van evaluatie

Uit ervaring weten we dat de herfstvakantie hét moment is om met je middelbare scholier terug te kijken naar de eerste periode school en te bepalen of de ingeslagen weg de juiste is. Wat gaat er goed, waar liggen de uitdagingen en hoe gaan we die uitdagingen aan?

Los van de normale uitdagingen zijn er dit jaar ook andere facetten die een rol spelen tijdens de evaluatie. De stap terug naar school na een heerlijke onbezorgde vakantie is al moeilijk genoeg. Maar dit jaar is er sprake van veel veranderingen. 

Welke rol heeft de schoolsluiting tussen maart en juni gehad op de prestaties? Blijkt het een uitdaging om weer in het dagelijkse patroon van “huiswerk maken na school” terug te keren? Is het betere stamp- en leerwerk nog routine of is er ruimte voor verbetering? Zijn er toch hiaten ontstaan die extra aandacht nodig hebben?

Daarnaast toetsen scholen veel meer formatief dan voorheen. (zie: https://hetstudiehuys.nl/de-formatieve-toets-een-nieuwe-trend/ ) Lukt het de motivatie op te brengen voor een toets die niet meetelt in het gemiddelde?

Tenslotte is daar de RIVM regelgeving omtrent thuisblijven en testen. Dan zit je zomaar ineens een week thuis, les via zoom is vaak geregeld, maar dan nog ontstaan er achterstanden die weer ingehaald moeten worden.

Al met al is er voor onze middelbare scholieren een groot aantal uitdagingen die ze het hoofd moeten bieden. Het kan natuurlijk dat huiswerkbegeleiding daarbij een mooie ondersteuning biedt. Maar ook het plannen van werk met daarbij een klankbord behoort tot de mogelijkheden in de vorm van studiecoaching. Een uur per week om te bepalen of al het werk in zicht is, een overzicht te maken van het werk voor die week en een daarbij passende planning kan een wereld van verschil maken!

Fijne herfstvakantie!